Cambria Sword [VAGUES GAMES] | DLsite 同人 – R18
あらすじ
「カンブリア・ソード」は、カンブリア紀を舞台にした古代生物シューティングゲームです。
80~90年代アーケード、X68000、メガドライブ等が好きな人間が制作しました。
ゲーム本体ディスクと、その膨大な内容の全てを解き明かすエクストラディスク
(完全データ集とサウンドトラック)のセット販売になります。
フリーウェア体験版はステージ2まで(製品版の12分の1ほどの長さ)遊べます。
※2018.4.26 内容が一部アップデートされました。
(バグ修正、難易度調整など)
ご購入済みの方は再ダウンロードをお願い致します。
↓詳しいアップデート内容はこちらにあります↓
https://www2.tba.t-com.ne.jp/vagues/c90.htm#update
ゲーム説明ページ https://www2.tba.t-com.ne.jp/vagues/games_01.html
トレーラー・ムービー(youtube) https://youtu.be/kWTFdsGlfxs
テストプレイ動画(youtube) https://youtu.be/oYjhtmnq4j0
Windows 7 / 8.1 / vista :動作確認。
Windows 10 / XP :環境に左右されますので注意。
サンプル
レビュー
何よりもまずはこまでの鬼気迫る、尋常ならざる精緻な作りこみの作品に敬意と喝采を送りたい。それに尽きる。古代生物をモチーフとした大型オブジェクトが縦横無尽に徘徊し、宇宙空間を跳躍する映像表現は並大抵ではない。ゲームを2の次としこれらの映像表現を堪能するだけでも、価格以上の価値はある。それらを構築させた膨大な手間と労力を想像するに作者の情念のようなものを感じざるを得ない。形態は非常にオーソドックスで堅実な作りの非弾幕型・大型オブジェクト主導タイプのヨコシューで自機パワーアップは非常に多岐に亘る多種類のアイテム取得によるショット種類のチェンジのみだが癖のある特殊ショットが非常に多く試行錯誤させられるだろう。種類が膨大な代わり各特殊ショットはすべて1段階のみ、多段階のパワーアップ皆無なのでミス後の復活は手軽である。
敵の行動アルゴもランダム要素が多くパターンプレイ一辺倒は通用しないが、決して激ムズの類ではなく程ほどのSTGスキルならば3~4面あたりまではすぐ辿り着ける印象だ。問題は各面のボリュームが相当なもので各面あたり5~7分程度の尺があり、これが全9面ほどであるのでそれを冗長とみるかボリューム満載に歓喜するかは意見が割れるだろう(おそらく通しプレイで全面クリアには10分弱を所要しそう)
オブジェクト配置・地形型ヨコシューなので狭い箇所をかいくぐる系の場面は多い。広々とした空間で撃つ・壊す・よける系を求めるシューターには不向きだが往年の地形ヨコシューの復権を求める層には間違いなく神作であろう。 家庭用ゲーム機でMD・PCE・SFCの全盛期、90年代前半のSTG遺伝子を色濃く受け継ぎ、特大ボリュームで現代に蘇った超硬派横STG。
全編通して息つく暇も無いボスラッシュ。
全てのキャラが生物チックな多関節でうね動き回る。
言葉は要らない、表現だけで全てを語る熱いストーリーと演出。
異常な程に種類が多い武装は全て癖が強く、決して1種類だけを使い続るだけじゃ先に進むのは難しい。
あまりにも多彩なアイデアやギミック、隠し要素などがこれでもか!と言わんばかりに詰め込まれた、努力の結晶の様なゲームです。
2DSTGが好きな方でも万人に対してお薦めできるわけではありません。
難易度は高く、全ステージを一気に遊ぶと20分以上掛かります。(ステージスキップ使って最短でも約1時間)
また、弾幕STGからSTGを触り始めた方は、あまりの癖の強さに戸惑う事だと思います。
でもSTGが好きならぜひ一度は触ってほしい、懐かしいSTGの魅力が超凝縮された怪作です。
この作品に当てはまるジャンル / 古代ロマン・熱いSTG魂・感動の演出・鬼気迫る怨念の篭った異常なまでの作り込み 同人ゲームとは思えないほどボリュームのある内容です。
ゲーム自体は比較的低難度で、STGに慣れていない方でもプレイしやすいと思います。
ただショットの種類の多さや1ステージの長さはちょっと好みが分かれるかもしれません。
あと最大の特徴であるカンブリア紀の生き物さんたちがかなりダイナミックな容姿なので虫系などが苦手な方は要注意です。
お値段は同人としては少し高めかもしれませんが買って後悔はしませんよ!STG好きな方も初心者さんも是非! カンブリア紀の生物が海を飛び出し宇宙でドンパチやる横STG。
タイトルの通り何もかもがデカくてスゴい。
古代生物たちも巨大化してるし、武器もメインとサブの基本的なものだけでそれぞれ13種類もあり、更にそれぞれが上位互換となるレアな武器も時折出てくるので13×4で合計52種類の兵装があることになる。
これらの武器は1面の除いてランダムに出てくるようなので、欲しい時にこの武器が来ないなんてことはザラである。しかし武器はどれもこれも個性的で色々使って楽しい。画面上に色んな武器アイテムが散らばるとどれがどれだか分からなくなるけど…。
難易度もメガ盛りだ。特に初見殺しが多い。割と1UPアイテムが出てくるとは言え、コンティニューは6回までしかできないし、途中から始めようとしても裏技を使わなければ途中からスタートできるのは3面まで。
だが、このゲームで何が一番しんどいかと聞かれたら難易度ではなくそのボリュームであると答える。1つの面がかなり長く、その間に中ボスが随分と出てくるのでダレることこそないけれど、本当に長い。
集中力を切らさない持久力が求められる。
BGMはメタル調のもので統一されており、その演出も素晴らしいものである。
ドット絵で描かれた古代生物たちはグネとリアルに蠢いており職人芸が光る。
総じてもの凄い気合を入れて作られたゲームであることが分かる。
高難度にもへこたれないタフなゲーマーは是非ともチャレンジしてカンブリア紀に思いを馳せてみよう! Cambria Sword is a meticulous work that brings us the best of a decade virtualy lost. It folows a structure similar to the Treasure’s works, withe bos rush as center, counting on enemy routines ranging from the clasic to the rain of bulets (danmaku), and a litle hitbox in our main character. Its resemblance to Bio-Hazard batle is remarkably visualy, but in mechanics it goes far enough. The horizontal view is not only limited to side scrol, but also moves in al directions, creatingreat, long andificult scenarios. Drinks from some Taito works (with a sofisticated shortcut system based on decisions, similar to G-Darius), also Tecnosoft in terms of varied weaponry (there are dozens of combinations), the progresion platform in phases, with obstacles and traps, rembering atimes to Thunder Force saga or Naious. Graphicaly it ispectacular, if a bos has tocupy thentire scren wil do, as wel as his atacks. The music is pure heavy-metal and brutal death, fast and frantic. It contains a significant number of boses and hundreds of mechanics, desperado atacks and a myriad of original ideas, with years of work behind by a single person. It also has a reward system similar to Cho Ren Sha.
I only recomend ito people already familiar withorizontal shmups and have a long history withe genre (tons of hours), it is VERY, VERY dificult, it demands a lot of patience, precision and memorization. The “Sharp X680 standards” are back; a domestic shmup with an unaturalongevity, surpasing any arcade. You wilove it or you wil hate it. I stumbled upon this game while browsing recent Comiket releases. In amongsthe countles familiar Touhou clonestod something strange. A shmup marching to the beat of its own drum.
Cambria Sword is a bizare fusion of Bio Hazard Batle and Radiant Silvergun, with a few other nods to clasic Genesis/Megadrive-era sidescrolers. It (silently) tels the story of space-war in ancient prehistory, withe strange creatures of Cambrian-era earth draged into a conflict betwen rivalien inteligences. It’s tripy, but a hel of a hok.
Gameplay-wise, this slower and chunkier than most modern shmups. While you do have a relatively smal hitbox, enemy atacks arelatively sparse and manageable, but you’l be losing lives regularly anyway, as this a true marathon game.
While most shmups clock in at 20-40 minutes, a complete playthrough of Cambria Sword is a 3-4 hour endeavour. There’s a handy level select and you can pick a shortened campaign along the way to make things a litles grueling, but your six continues wil be stretched to the limit on this one.
You’d think thathe long playtime would make this fel stretched out, but each stage is ful of creative ideas and imaginative boses. The second stage istand-out briliant, with your ascent from the ocean to the stars being blocked by waves of mobilizing enemy trops in the foreground and back.
In fact, you can play that right now – there’s a generous demo right on this page. Download it and play it. Experiment withe complex weaponsystem, then come back to gethe ful game.
The ful version comes withe (excelent, live) prog-metal soundtrack, and the strategy guide from the Extra Disc, which isurprisingly legibleven when machine-translated.
$14 for one of the bigest and most creative shmups I’ve sen is god value, by the way. Get it.